Ina van Berckelaer

Portret van Ina van Berckelaer-Onnes

Didier Rammers, coördinator bij het CCE, sprak met Ina van Berckelaer-Onnes; over haar jeugd in Groningen, haar keuze om in Leiden te gaan studeren en haar wetenschappelijke carrière.

Mijn opleider vond dat ik ongelofelijk veel moest solliciteren na mijn afstuderen. Dus ik heb twaalf brieven geschreven en ben twaalf keer aangenomen, omdat er ook geen andere kandidaten waren! Uiteindelijk wilde hij dat ik aan de universiteit kwam werken.

Centraal in het gesprek staat het het gedachtegoed van Ina van Berckelaer-Onnes, over de orthopedagogiek die ‘dienstbaar inzicht verschaft’ en natuurlijk over autisme, de detectie, behandeling, speltherapie en de kwetsbaarheid voor gedragsproblemen.

De gedachte dat iedereen met autisme een sociale vaardigheidstraining moet krijgen is natuurlijk onzin. Soms moeten juist andere problemen worden aangepakt en valt het met sociale vaardigheden best mee.

Bekijk hieronder het interview met Ina van Berckelaer-Onnes (30 minuten).

Reacties

Jacques Heijkoop 17-10-2012, 18:00

Boeiend betoog over de praktijk van clienten met autisme en hun ouders/begeleiders van een wetenschapper met een warm hart.

Jacques Heijkoop

Beantwoord
Marjo Curfs 17-10-2012, 21:37

Fantastisch hoe vanuit de client met ASS en zijn systeem, wordt gedacht en uitgelegd!! Dat blijf ik altijd in Ina waarderen! Tot 22-11.

Beantwoord
M. Van Hoof 18-10-2012, 09:38

Geachte mevrouw, ik heb met belangstelling het interview bekeken. In het interview werd mijn aandacht getrokken door het voorbeeldervaring met een kaart met afbeeldingen. Ik ben zelf niet deskundig op het gebied van autisme maar heb wel veel ervaring met jonge kinderen. Als ik het goed begrepen heb gebruikt u het om te laten zien dat een kind met autisme moeite heeft de onderdelen in de context te zien. Nu moet ik u bekennen, en ik ben (nog) niet gediagnostiseerd als autistisch, dat ik in het voorbeeld ook een lampekap zie! Natuurlijk kan ik bedenken dat de afbeeldingen kledingstukken zijn en dat die lampekap dan waarschijnlijk een rokje voor moet stellen.
in mijn werk met jonge kinderen kwam ik vaak tegen dat voorwerpen een anders werden benoemd of gebruikt dan de betekenis en gebruik die wij als volwassenen er aan toegekend hebben.

Mijn vraag aann u is of het hier (kaartje met afbeelding van kledingstukken) niet gaat om een gewoon ontwikkelingsverschijnsel?

Dank.

Beantwoord
I.A.van Berckelaer-Onnes 18-10-2012, 12:38

Geachte mevrouw van Hoof
Dank voor uw reactie en vraag. Het antwoord lampenkap, is zeker geen fout antwoordt, maar wordt nietdirect verwacht in deze context. Het voorbeeld van de kaart is gebruikt om aan te geven dat mensen met autisme de neiging hebben om in eerste instantie naar losse dingen te kijken, terwijl mensen zonder autisme de afbeeldingen vanuit de context benoemen. Ik hoop u hiermee enige duidelijkheid te hebben geboden. Met vriendelijke groet Ina van Berckelaer-Onnes

Beantwoord
Marie Therese Janssen 18-10-2012, 23:15

Wat een prachtig pleidooi om je als hulpverlener te verdiepen in de wondere wereld van de autist. Er naast staan is en blijft zo belangrijk, wat in jouw woorden prima benadrukt wordt. Zoals altijd spreekt er weer veel waardering in je woorden voor de ouders met kinderen met autisme. Met bewondering heb ik weer naar je geluisterd.
Marie Therese

Beantwoord

Reageer op Jacques Heijkoop


Lettergrootte

De week van Ina van Berckelaer-Onnes

Het herstel van het gewone leven

'Ik mis in veel instellingen die zoektocht naar het gewone leven. We werken met mensen met beperkingen, die soms zeer ernstige gedragsproblemen hebben, maar dat wil niet zeggen dat er geen gewoon leven kan zijn.'
Lees verder

Portret van Ina van Berckelaer-Onnes

Didier Rammers sprak met Ina van Berckelaer-Onnes over haar jeugd in Groningen, haar keuze om in Leiden te gaan studeren en haar wetenschappelijke carrière.
Lees verder

Literatuur van Ina van Berckelaer-Onnes

Ina van Berckelaer-Onnes kijkt terug op vijf belangrijke publicaties en geeft haar commentaar.
Lees verder

Biografie van Ina van Berckelaer-Onnes

Ina van Berckelaer-Onnes is orthopedagoog en emeritus hoogleraar. Zij houdt zich in het bijzonder bezig met kinderen met een ontwikkelingsstoornis en zette autisme internationaal op de agenda.
Lees verder

Naam: Ina van Berckelaer-Onnes

Geboortedatum: 2 januari 1942

Geboorteplaats: Groningen

Opleiding: Gymnasium, orthopedagogiek Universiteit Leiden, promotie Universiteit Utrecht

Functie: hoogleraar orthopedagogiek, in het bijzonder m.b.t. kinderen met een ontwikkelingsstoornis

Burgerlijke staat: getrouwd, drie kinderen, zes kleinkinderen

Hobby’s: lezen, sporten, kleinkinderen

Vragenvuur: meer informatie